Zajímavosti
Ilustrace

COVID-19 zvýšil zájem o online seznamování a podpořil emoční spojení

Popularita seznamovacích aplikací Match, OkCupid, Tinder a Hinge prudce stoupá. Seznamování přes videohovory je stále častější, protože lidé hledají v době pandemie smysluplná spojení.

Degustace vína. Diskuse o knihách. Návštěva koncertu. To všechno jsou zábavné aktivity, které si můžete naplánovat na první rande. Toto ale bylo možné v časech před pandemií, předtím, než jsme se všichni sociálně izolovali, začali nosit roušky a zavřeli se dobrovolně doma. Ukazuje se však, že seznamování s prvky romantiky probíhá i teď – přes obrazovky počítačů a chytrých telefonů.

Videochaty jako prostředek k bližšímu poznání

videochat

Nezbylo nám nic jiného než se přizpůsobit karanténě. Mnozí z nás drasticky změnili své životy a hledají činnosti, které by mohli provádět doma. Randění ale mezi ně nepatří. Avšak s tím, jak svět prochází sociální izolací, se lidé přizpůsobují nastalé situaci a seznamují se přes videochaty. Stoupá zájem o seznámení přes videohovory, na což reagovaly největší seznamovací aplikace a weby. Začaly se předhánět, kdo přinese uživatelům lepší funkce a umožňují komunikaci přes videochaty – nabízejí šťastné virtuální hodinky, povolují komunikaci s lidmi z celého světa a poskytují odbornou pomoc seznamovacích expertů. V jistém slova smyslu nacházíme souvislost s předešlými romantickými tradicemi, které tu existují po tisíciletí. Někteří odborníci se domnívají, že jsou tyto nové funkce přínosné a pomáhají lidem vytvářet smysluplnější spojení.

Seznamovací aplikace jsou v pandemických časech hojně využívány

Seznamovací aplikace Hinge hlásí nárůst v počtu zpráv. V aplikaci Tinder se denní konverzace mezi uživateli zvýšila o 20 %. Společnost OkCupid, vlastněná společností Match Group, zaznamenala od 11. března celosvětový nárůst zaslaných zpráv o 30 %, a to v době, kdy začala sociální izolace a mnoho lidí muselo zůstat doma. Seznamovací aplikace si ale byly vědomy toho, že uživatelům nebude zasílání zpráv stačit a budou se chtít setkat. Aby se lidé tajně nescházeli a udrželi si sociální odstup, musely aplikace projevit jistou dávku kreativity. Reagovaly však pružně a zpřístupnily zcela nové virtuální funkce.

Aplikace Match.com nezůstává s videochaty pozadu

video chat

Seznamka Match.com, původní aplikace Match Group, zavedla horkou linku, aby se uživatelé mohli zeptat na cokoliv, co se týká seznamování a schůzek. Zároveň aplikace přestavila šťastné virtuální hodinky, během nichž se může 20 až 30 lidí připojit ke svým vrstevníkům ze stejného města a komunikovat mezi sebou ve skupinovém chatu vedeném moderátorem.

Po 15. dubnu, po 4 týdnech technologického vývoje, představil generální ředitel Match.com Hessam Hosseini novou službu v aplikaci – videochat. „Upravili jsme a změnili naše plány,“ uvedl Hosseini. „Videochat nebyl před pandemií naší prioritou. O tuto funkci projevilo zájem pouze 6 % uživatelů. Po vypuknutí pandemie jsme ale zaznamenali prudký nárůst zájmu u tuto službu, a to na 69 %.

„Jaké máte jiné možnosti, když nepoužíváte videohovory? Žádné,“ podotýká Catalina Toma, docentka na Wisconsinské univerzitě, která se specializuje na psychologii komunikace. Svým výzkumem se zaměřila na online randění. „Video technologie byly často přehlíženy,“ uvádí. „Nyní jsme v situaci, kdy nelze randit jiným způsobem než přes videohovor.“

Pozadu nezůstává ani aplikace Hinge

Hinge, další seznamovací aplikace společnosti Match Group zaregistrovala zhruba 30% nárůst v zasílání zpráv. Přinesla proto video funkci nazvanou „Rande z domova“. „Snažíme se v této nelehké době povzbudit lidi a ukázat jim, že není nic špatného na tom, když se seznamují přes videohovor,“ vysvětluje ředitel společnosti Justin McLeod. „Lidé mají strach, jak bude seznamování přes videochat probíhat. Udělat první dojem za obrazovkou je těžké a pomoci nebo uškodit nám mohou světelné podmínky. Neberte to ale jako klasické rande, ale spíše jako posouzení toho, jestli stojí za to setkat se i osobně.“ Funkce dostala pojmenování Vibe Check. Přes tuto funkci můžete dát protějšku signál, že jste otevřeni videochatu. Díky tomu můžete rovnou přejít do Zoomu nebo FaceTime a chatovat. To přesně koresponduje s konceptem aplikace, která je postavena na tom, aby se lidé co nejdříve setkali a aplikaci opustili.

Aplikace OkCupid baví uživatele zábavnými otázkami

okcupid

Seznamka OkCupid je známá jako hravá aplikace. Ráda uživatelům pokládá otázky, aby spárovala uživatele s podobnými názory. I v době pandemie kladla uživatelům osobní otázky, například jakého si představují ideálního kandidáta na prezidentský úřad, jaký je jejich postoj ke klimatu a zbraním, kolikrát denně si čistí zuby a jestli tleskají, když přistane letadlo. Když nastal sociální distanc, společnost OkCupid se svých uživatelů zeptala, jaké mají plány a jak si představují ideální virtuální rande.

„Ve srovnání s minulým měsícem došlo k 200% nárůstu počtu lidí, kteří uvedli, že vyzkoušeli virtuální rande,“ prozradil generální ředitel Ariel Charytan po emailu. Dále podotýká, že lidé jsou dost kreativní a aplikace od nich dostala návrhy, jak si zpříjemnit období koronaviru. Mezi nápady uživatelů se objevilo: sestavení seznamu skladeb; vzájemné řešení křížovky; společné sledování starého koncertu na YouTube; kreslení; podívat se na TikToks a porozumět mládí. Charytan se zmínil o dvojici z Denveru, která ve svém volném čase četla stejnou knihu a poté o ní společně diskutovala při videochatu. I muž z Brooklynu byl kreativní a svému protějšku poslal přes aplikaci Drizly dodávku alkoholu, aby mohli společně absolvovat ochutnávku vín. „Miluji to,“ uvádí profesorka Toma a dodává, že hravost je klíčem pro úspěšné randění, ať už probíhá přes digitální média nebo ne.

Současné online seznamování je důležité pro vybudování emocionálního spojení. Nedávný průzkum uživatelů OkCupid ukázal, že 85 % uživatelů ze 70 tisíc dotazovaných říká, že je důležité rozvinout emoční spojení dříve než to fyzické. „Přechod na virtuální schůzky emocionálním vztahům prospívá,“ uzavřel Charytan a dodal, že nastal 5% nárůst uživatelů OkCupid, kteří hledají dlouhodobé vztahy. Naopak o 20 % poklesl počet uživatelů, kteří hledají nezávazné vztahy.

Lidé touží po emočním spojení před fyzickým

Toma souhlasí s tím, že lidé nyní hledají spíše emoční spojení. Ale kvůli zvýšené aktivitě lidí v aplikacích se obává toho, že lidé mají širší výběr a mohlo by to ztížit potenciální spojení. Koneckonců za rohem může být vždy někdo lepší. „Čím více možností dáváte lidem, tím méně jsou spokojeni s tím, koho si vyberou,“ vysvětluje. „Spousta možností vytváří dojem, že tráva je jinde vždy zelenější.“

Mnoho aplikací, které podporují dlouhodobé vztahy, jako je Match.com či Hinge, stále věří, že současná situace pomůže lidem najít emocionální spojení. Hosseini, generální ředitel společnosti Match.com říká, že situace pomáhá najít kvalitní spojení, protože se odsouvá do pozadí fyzická intimita. „Myslím, že lidé hledají trochu jiné spojení než v minulosti. Vnímám to jako určitý posun v online seznamování,“ zamýšlí se. McLeod, generální ředitel společnosti Hinge přichází s názorem, že toto období je základem pro vytvoření silných vztahů. „Nemůžeme okamžitě uspokojit své potřeby, nemůžeme se hned fyzicky setkat.“

Aplikace Tinder je oblíbeným místem single lidí

tinder

Tinder je aplikace, která má nechvalnou pověst, že na ní najdete protějšky pro příležitostné randění. Sdružuje zejména uživatele od 18 do 25 let, kteří ještě neuvažují o manželství. Toma vysvětluje, že lidé se během karantény nemůžou scházet a pro některé je oblíbenou alternativou sex po telefonu. Průzkum OkCupid odhalil, že se sex po telefonu líbí 51 % respondentům.

Tinder v neděli 29. března zaznamenal nejvyšší počet swipnutí ve své historii: více než 3 miliardy swipnutí. Toma tento trend nepřekvapuje a tvrdí, že svobodní lidé, kteří žijí sami, prožívají v izolaci úzkost a nudu. Potřebují sociální kontakt a zapojení do aplikací může být klíčové – dokonce i pro nalezení přátelství. „Sociální spojení je pro lidstvo opravdu zásadní,“ odhaluje. „Je pro nás opravdu důležité zahnat v tomto období svou osamělost.“

Také aplikace Tinder je nakloněna myšlence, aby si lidé na seznamovacích aplikacích našli nové přátele. Dočasně zpřístupnila zdarma funkci Passport, která vám umožní setkat se virtuálně s lidmi z jakéhokoliv koutu světa. „Vzhledem k tomu, že pandemie COVID ovlivňuje celý svět, může funkce Passport spojit lidi z New Yorku, Soulu a Říma,“ zveřejnila ředitelka společnosti Tinder Elie Seidman.

„V tuto chvíli nezáleží na tom, jestli se spojuji s někým, kdo je ode mě vzdálen pět bloků nebo 5 000 mil,“ uvádí mluvčí společnosti Tinder. „Chceme s někým komunikovat.“ A co víc, krize se stala tématem k hovoru.

Ne každý uživatel hledá na aplikacích nového partnera

„Ne všichni ale používají aplikace, aby nalezli nového partnera nebo přátele,“ upozorňuje Toma, jejíž minulý výzkum poodhalil i jiné důvody, proč lidé v době pandemie využívají seznamovací aplikace. Například zadaní lidé si chtějí prostřednictvím aplikace dokázat, že mají i jiné možnosti. Někteří lidé se nudí a mohou svého partnera podvádět. Jiní lidé si zase chtějí zvýšit lajky a shodami své sebevědomí.

Seznamovací aplikace si myslí, že současný pandemický stav může otevřít nové dveře do světa online seznamování – seznamování přes videochaty. Předpokládá se, že i po pandemii budou chtít někteří uživatelé aplikací využívat videochaty před osobním setkáním. Chtějí posoudit to, zda jim daný člověk stojí za čas, peníze a energii a jestli mu mají zaslat své telefonní číslo. „Je to opravdu skvělá možnost, jak zjistit, jestli si s někým padnete do oka a zda s ním chcete strávit hodinu nebo více svého času,“ vyjádřil se Hosseini z Match.com.

To by mělo pomoci odstranit to, co Toma nazývá „virtuální idealizací“, která je v online randění běžná. Prostřednictvím textové komunikace si mnohdy vytvoříme přehnaně optimistickou verzi protějšku. Nadhodnocujeme ho do té míry, že jsme ve skutečném světě mnohdy zklamaní a nechceme se smířit s tím, jak se člověk chová v sociálním prostředí. „Je opravdu snadné představit si, že jsou lepší, než ve skutečnosti jsou,“ namítá. Počáteční videochat by mohl být dobrým způsobem, jak druhého lépe poznat a přestat si protějšek idealizovat.“

Budou videohovory populární i po skončení pandemie?

 I když pandemie skončí, dá se předpokládat, že bary a restaurace zůstanou ještě nějaký čas uzavřeny a po nějakou dobu bude trvat sociální distancování. Společenské události nejspíš budou posledními, které se lidem zpřístupní. McLeod se proto domnívá, že seznamovací aplikace se mohou stát ještě důležitějšími, přičemž videohovory zůstanou z dlouhodobého hlediska primární funkcí (nemluvě o tom, že videochaty jsou během pandemie levnější nebo zdarma). „Lidé budou toužit po lidském spojení a seznamovací aplikace jim v tom pomohou,“ myslí si McLeod.

Toma předpokládá, že návrat k normálu bude probíhat ve dvou fázích. Pokud skončí sociální izolace v létě, budou lidé toužit po pobytu venku a po mezilidském kontaktu. Tím uspokojí svou potřebu osobního kontaktu. Potom se lidé nejspíš vrátí k seznamování přes aplikace a využijí funkce, které používali v době pandemie. Lidé budou i nadále komunikovat přes videochaty a zjistí, že tato forma seznamování není tak ostudná, jak se domnívali.

Hosseini z Match.com souhlasí. „Vlastně si myslím, že až se zpětně podíváme na toto pandemické období, zjistíme, že mezi lidmi vznikla docela silná spojení.“

 

https://www.fastcompany.com/90492617/how-covid-19-killed-hookup-culture-and-saved-romance
Líbil se vám článek?
Děkujeme za Váš hlas
0 1

Autor článku

Autor
Lenka S.

Vystudovala jsem psychologii a seznamování lidí mě fascinuje. Proto jsem se rozhodla ze svého profesionálního pohledu psát články o seznamování.

Slyšeli jste nebo četli o nás

Žena.cz Týden.cz Dama.cz Femina.cz Flowee.cz Lidovky.cz iDnes.cz Frekvence Evropa2 Aktuálně.cz WomenZone.cz